Енергетичні витрати у приводі компресора гальмівної системи автомобільних транспортних засобів

  • С. В. Нємий Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів
Ключові слова: робочі характеристики компресора; витрати енергії для привода; витрати потужності двигуна; продуктивність компресора; питома потужність привода; допоміжні агрегати

Анотація

Визначено умови, за яких виникають найбільші енергетичні витрати під час роботи компресора автомобільного транспортного засобу (АТЗ). Розроблено методику оцінювання витрат енергії на привод компресора. Запропоновано у ролі показника експлуатаційної ефективності автомобільного компресора величину питомої приводної потужності. Показником експлуатаційної ефективності компресора, окрім надійного живлення гальмівної системи та надійності конструкції, є витрати енергії для його привода. Зазначений показник безпосередньо впливає на паливну ощадливість автомобіля та опосередковано – на надійність конструктивних елементів гальмівної системи і автомобіля загалом. Метою дослідження є спроба розробити методику оцінювання величини енергетичних витрат для привода компресора автомобіля з урахуванням умов і режимів експлуатації. Для запобігання тривалій безперервній роботі компресора і його частих вмиканням, а також для підтримання нормального тиску в системі в разі випадкових збільшень витрат повітря, у АТЗ застосовують компресори, масова продуктивність яких у 4…6 разів більша від масової витрати повітря на одне повне гальмування. Значення витрат потужності двигуна на привод компресора у будь-який момент часу знаходиться у діапазоні, мінімальне значення якого відповідає відсутності протитиску на виході компресора, а максимальне відповідає нагнітанню компресора при протитиску, рівному номінальному значенню тиску в пневмосистемі. Величина приводної потужності компресора складається із двох складових: постійної і змінної. Постійна становить витрати потужності за відсутності протитиску. Змінна залежить від умов експлуатації, тобто інтенсивності гальмувань, що визначають тривалість роботи компресора під повним навантаженням. Для мінімізації витрат потужності двигуна для привода компресора, важливою є його експлуатаційна ефективність. Показником експлуатаційної ефективності компресора доцільно прийняти величину його питомої потужності привода – відношення приводної потужності компресора до його продуктивності. Питома потужність привода компресорів одного і того самого діапазону потужності може значно відрізнятися – практично у півтора раза. Це пояснюють значною різницею механічних ККД компресорів. Під час вибору компресора для живлення пневмосистеми АТЗ, окрім необхідної продуктивності, потрібно враховувати і питому потужність привода для зменшення енерговитрат двигуна для привода компресора. Результати роботи: визначено умови, за яких виникають найбільші енергетичні витрати під час роботи компресора АТЗ; розроблено методику оцінювання витрат енергії двигуна АТЗ для привода компресора; показником експлуатаційної ефективності автомобільного компресора доцільно прийняти величину питомої потужності привода.

Біографія автора

С. В. Нємий, Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів

канд. техн. наук, доцент, кафедра експлуатації та ремонту автомобільної техніки

Посилання

BOSCH. (2002). Avtomobilnyi spravochnik. (Trans. from English). (1st ed.). Moscow: ZAO KZhI "Za rulem", 896 p. [In Russian].

Grishkevich, A. I. (1986). Avtomobili: Teoriia. Minsk: Higher. school, 207 p. [In Russian].

Kozlovskii, Iu. A., Bogdan, N. V., & Romanchik, E. A. (1990). Avtotraktornye kompressory. Khmelnitckii, 70 p. [In Russian].

Mikhailovskii, E. V., Serebriakov, K. B., & Tur, E. Ia. (1985). Ustroistvo avtomobilia. Textbook. (5th ed. add. and revised). Moscow: Mashinostroenie, 352 p. [In Russian].

Niemyi, S. V. (2012). Statystychne determinuvannia shvydkisnoho rezhymu dvyhuniv avtobusiv. Bulletin of the National University "Lviv Polytechnic". Series: Dynamics, strength and design of machines and devices, 730, 119–124. [In Ukrainian].

Vysokoproizvoditelnye kompressory. (2001). Informatciia o produktcii. KNORR-BREMSE. Systeme für Nutzfahrzeuge, 4 p. [In Russian].

Опубліковано
2020-06-04
Як цитувати
Нємий, С. В. (2020). Енергетичні витрати у приводі компресора гальмівної системи автомобільних транспортних засобів. Науковий вісник НЛТУ України, 30(3), 89-92. https://doi.org/10.36930/40300315
Розділ
Технологія та устаткування