Проєкт реконструкції плодового саду Хортицької національної академії міста Запоріжжя

  • О. В. Кобець Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія, м. Запоріжжя https://orcid.org/0000-0003-4520-507X
  • Ю. Л. Бредіхіна Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія, м. Запоріжжя, Мелітопольський державний педагогічний університет ім. Богдана Хмельницького, м. Мелітополь https://orcid.org/0000-0001-9284-1082
Ключові слова: плодові культури, ягідні культури, оптимізація насаджень, озеленення та благоустрій, насадження обмеженого користування

Анотація

В Україні проблема реконструкції зелених насаджень урбанізованих територій, зокрема насаджень обмеженого користування, є актуальним питанням сьогодення. Більшість міських зелених насаджень, зокрема закладів освіти, закладали ще за радянських часів. На сьогодні ці насадження застаріли і тому потребують заходів з їх оптимізації. Плодовий сад Хортицької академії було закладено у 1961 році. Натепер сад втратив свої функціональні властивості, тому виникла необхідність його відновлення і реконструкції. Результати інвентаризації показали, що на ділянці налічується 73 деревні рослини. З них плодові дерева (Armeniaca vulgaris Lam., Juglans regia L., Pyrus communis L., Сerasus vulgaris Mill., та Prunus domestica L.) складають 71,2 % (52 екз.), рослини спонтанного походження (Robinia pseudoacacia L., Acer platanoides L., Elaeagnus angustifolia L., Syringa vulgaris L.) у загальній кількості 21 екз., що становить 28,8 % від загальної кількості рослин. Більша частина (36 екз.) плодових дерев перебуває у задовільному стані, 16 – у незадовільному. Декоративних квіткових рослин на території немає. У проєкті запропоновано створити сад вільного пейзажного планування з елементами благоустрою, що поєднає плодові культури з декоративними, також видалити частину старих дерев і деревно-чагарникової спонтанної рослинності. Для дерев, що залишаються, рекомендовано кронування. Ці дерева слугуватимуть основою оновленого саду. Проєктом передбачено збільшення асортименту плодових культур загальною кількістю 3 види (Сerasus vulgaris, Malus domestica L., Malus Niedzwetzkyana Dieck. ex Koehne). Асортимент ягідних культур формуватимуть 11 видів (Cornus mas L., Hippophae rhamnoides L., Ribes nigrum L., R. rubrum L., R. uva-crispa L., Rubus caesius L., Viburnum opulus L. та інші). Квіткове оформлення передбачено у вигляді облямування прогулянкових доріжок вільного планування гарноквітучими багаторічниками (Lavandula angustifolia Mill., Monarda didyma L., Thymus serpyllum L., Rudbeckia speciosa Schrad, Echinacea purpurea (L.) Moench., Nepeta × faasenii Bergmans ex Stearn). Трав'яний покрив запропоновано відновити шляхом підсіву посухостійкої суміші газонних трав. Завдяки реалізації проєкту на території закладу освіти з'явиться оновлена зелена зона, яка буде виконувати не тільки санітарно-гігієнічні і рекреаційні функції, а й стане невід'ємною частиною організації науково-дослідної та навчально-виховної роботи Хортицької академії.

Біографії авторів

О. В. Кобець, Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія, м. Запоріжжя

канд. с.-г. наук, доцент, кафедра садово-паркового господарства

Ю. Л. Бредіхіна, Хортицька національна навчально-реабілітаційна академія, м. Запоріжжя, Мелітопольський державний педагогічний університет ім. Богдана Хмельницького, м. Мелітополь

канд. с.-г. наук, доцент, кафедра садово-паркового господарства

Посилання

Ajrina, H., & Kustiwan, I. (2019). From green open space to green infrastructure: The potential of green open space optimization towards sustainable cities in Bekasi City & Regency, Indonesia. IOP Conf. Ser.: Earth Environ. Sci. 399 012130. Retrieved from: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/399/1/012130

Bairak, O. M., & Cherniak, V. M. (2009). Scientific optimization principles of school plantations. Library of the All-Ukrainian Ecological League, 7 8, 2 5. [In Ukrainian].

Boiko, T. O., Dementieva, O. I. (2018). Ecological bases of green plantings creation in the general educational institutions territories of the Kherson. Taurian Scientific Bulletin, 100(1), 276 282. [In Ukrainian].

Boiko, T. O., Dementieva, O. I. (2019). Creation features of the reconstruction and gardening project of comprehensive educational institutions territories. Taurian Scientific Bulletin. Series: Ecology, ichthyology and aquaculture, 108. https://doi.org/10.32851/2226-0099.2019.108.28

Cherniak, V. M., & Bocheliuk, O. I. (2010). Landscaping of the preschool area. Ternopil: Educational book – Bogdan.

Chunbo, Huangab, Pei, Huanga, Xiaoshuang, Wanga, & Zhixiang, Zhou. (2018). Assessment and optimization of green space for urban transformation in resources-based city. Urban Forestry & Urban Greening, 30, 295 306. https://doi.org/10.1016/j.ufug.2017.12.016

Dix, Brian. (2020). The reconstruction of historic parks and gardens in the context of climate change. Historische Gärten und Klimawandel: De Gruyter Akademie Forschung, 349 355. https://doi.org/10.1515/9783110607772-030

Dudyn, R. B., ґ& Bahatska, O. M. (2012). The main directions of reconstruction of ancient and modern park complexes. Agrobiology, 8, 74 78. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/agr_2012_8_21

Ghorbanzadeh, Mojgan. (2019). A Study on the Quality of Campus Landscape on Students Attendance at the University Campus. April Civil Engineering Journal, 5(4), 950 962. https://doi.org/10.28991/cej-2019-03091302

Gui Qin Wang, Bo Hong Zheng, Hanwu Yu, & Xiaoguang Peng. (2019). Green space layout optimization based on microclimate environment features. International Journal of Sustainable Development and Planning, 14, 9 19. https://doi.org/10.2495/SDP-V14-N1-9-19

Hunter, Ruth, Cleary, Anne, Cleland, Claire, et. al. (2017). Urban Green Space Interventions and Health.World Health Organization (Regional office for Europe). Retrieved from: https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0010/337690/FULL-REPORT-for-LLP.pdf

Instruction on inventory of green plantations in settlements of Ukraine (Ukraine), Kyiv, 24th Desember 2001, No. 226. Retrieved from: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z0182-02

Jiaqi, Liaoa. (2019). Landscape pattern analysis of urban green space based on the new green space classification standard Take Danzhou City, Hainan Province as an example. IOP Conf. Ser.: Earth Environ. Sci. 300 022169. Retrieved from: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/1755-1315/300/2/022169/pdf

Kucheriavyi, V. P., Dudyn, R. B., & Levus, T. M. (2014). Theoretical aspects of Pereni Park reconstruction in Vynohradiv, Zakarpattia region. Scientific Bulletin of UNFU, 24(4), 9 14. Retrieved from: https://nv.nltu.edu.ua/Archive/2014/24_4/index.htm

Kun-Peng, Gui, Jian-Gang, Xu, & Xiang, Zhang. (2013). Optimization of urban green space spatial arrangement based on supply-demand analysis: a case study in Nanjing City, China. Retrieved from: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24015536/

Leheza, V. P. (2015). Greenery reconstruction and landscaping of Uzhgorod. Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Biology, 38 39, 33 35. Retrieved from: http://dspace.uzhnu.edu.ua

Li, Yan. (2015). Study on Optimal Design of University Campus. Landscape on the Basis of Educational Function. International Conference on Arts, Design and Contemporary Education (ICADCE 2015), 470 473. https://doi.org/10.2991/icadce15.2015.110

Muge, Unal, & Cengiz, Uslu. (2018). Evaluating and optimizing urban green spaces for compact urban areas: Cukurova District in Adana, Turkey. International Journal of Geo-Information, 7(2), 70 p. https://doi.org/10.3390/ijgi7020070

Nancy, Takahashi. (1999). Educational Landscapes: Developing School Grounds as Learning Places. Volume 3. Building Blocks to Better Learning Series. Virginia Univ., Charlottesville. Thomas Jefferson Center for Educational Design.

Pakina, Alla, & Batkalova, Aiman. (2018). The green space as a driver of sustainability in Post-Socialist urban areas: the case of Almaty City (Kazakhstan). BELGEO, 4, 1 16. https://doi.org/10.4000/belgeo.28865

Rohovskyi, S. V. (2013). Experience of creation and maintenance of green plantings in the Europe cities and its use in Ukraine. Ukrainian Journal of Forest and Wood Science, 187, 126 134. Retrieved from: http://journals.nubip.edu.ua/index.php/Lisivnytstvo/article/view/877

Rohovskyi, S. V. (2014). The reasons of the perennial greenery degradation and ways to solve existing problems on the Bila Tserkva example. Scientific Bulletin of UNFU, 24(4), 130 138. Retrieved from: https://nv.nltu.edu.ua/Archive/2014/24_4/index.htm

Rohovskyi, S. V., Masalskyi, V. P., & Shtolts, I. B. (2013). Analysis of the plantings state and reconstruction proposals for the quarter №7 section of the Ukraine NAS "Alexandria" arboretum in connection with the entertainment attraction arrangement. Agrobiology, 10, 106 110. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/agr_2013_10_28

SANITARY REGULATIONS for general secondary education institutions (2020). Retrieved from: https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2020/12/Sanitarnnyj-reglament-dlya-zakladiv-zagalnoyi-serednoyi-osvity.pdf. [In Ukrainian].

Sokolov, Boris. (2020). Aesthetics and sustainability in the Russian water parks, from the baroque to 21st century. Historische Gärten und Klimawandel: De Gruyter Akademie Forschung. https://doi.org/10.1515/9783110607772-033

Spysok latynskykh nazv roslyn podano za The Plant List. (2020). [Date of application: 02.10. 2020]. Retrieved from: www.theplantlist.org

Vitenko, V., Bayra, O., & Kozachenko, I. (2019). Methodology for the comprehensive assessment of the state of decorative plants on the example of decorative forms of Morus Alba L. Scientific Bulletin of UNFU, 29(7), 13 16. https://doi.org/10.15421/40290702

Опубліковано
2021-04-29
Як цитувати
Кобець, О. В., & Бредіхіна, Ю. Л. (2021). Проєкт реконструкції плодового саду Хортицької національної академії міста Запоріжжя. Науковий вісник НЛТУ України, 31(3), 57-62. https://doi.org/10.36930/40310308
Розділ
Лісове та садово-паркове господарство