Концептуальні теоретичні та практичні засади формування та впровадження освіти для сталого розвитку

  • І. А. Дубовіч Національний лісотехнічний університет України, м. Львів
  • Г. М. Лесюк Національний лісотехнічний університет України, м. Львів
Ключові слова: освіта для сталого розвитку; екологічна освіта; сталий розвиток; фахівці для сталого розвитку; сталий спосіб життя

Анотація

Звернено увагу на сутність освіти для сталого розвитку. Проаналізовано основні міжнародні ініціативи щодо формування та впровадження освіти для сталого розвитку. Окреслено відмінності між екологічною освітою і освітою для сталого розвитку. Під екологічною освітою розуміємо добре структуровану освіту, яка фокусується на відносинах між людиною та довкіллям задля його збереження, охорони та належного управління природними ресурсами. Підкреслено, що освіта для сталого розвитку – це міждисциплінарна методологія навчання, яка охоплює інтегровані соціальні, економічні та екологічні аспекти формальної, неформальної та інформальної освіти. Освіта для сталого розвитку охоплює екологічну освіту, але є ширшим поняттям, що враховує соціо-культурні та соціо-політичні чинники, такі як: рівність, бідність, демократія та якість життя. Роль освіти для сталого розвитку підкреслено вкладом у розвиток знань, цінностей та навичок, необхідних для участі у прийнятті рішень для покращення якості життя на місцевому, регіональному, національному і глобальному рівнях. Визначено компетенції освіти для сталого розвитку. Проаналізовано основні завдання і підходи щодо впровадження освіти для сталого розвитку, які викладені в міжнародних документах Організації Об'єднаних Націй та Європейського Союзу. Акцентовано увагу на значеннях наукових публікацій, які стосуються практичних питань щодо формування та впровадження освіти для сталого розвитку, особливо щодо зміни навчальних планів, створення інституційних умов для просування освіти для сталого розвитку у вищих навчальних закладах, взаємодоповнювальних підходів до освіти для сталого розвитку в коротко- та довготерміновій перспективі. Подано хронологічний аналіз міжнародних ініціатив з освіти для сталого розвитку. Сформовано рекомендації щодо формування та впровадження освіти для сталого розвитку в Україні.

Біографії авторів

І. А. Дубовіч, Національний лісотехнічний університет України, м. Львів

канд. геогр. наук, доцент, кафедра екологічної економіки

Г. М. Лесюк, Національний лісотехнічний університет України, м. Львів

аспірант, кафедра екологічної економіки

Посилання

Bhawani Venkataraman. (2009). Education for Sustainable Development, Environment. Science and Policy for Sustainable Development, 51(2), 8–10.

Bonelli, P. (2018). Strategy for ESD, the commitment of Italian Institutions. World Environmental Congress. Retrieved from: https://weecnetwork.org/strategy-esd-commitment-italian-institutions/

Decade. (2014). Shaping the Future We Want. UN Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014): final report. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 198 p.

Development. (2017). Education for Sustainable Development Goals Learning Objectives. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 68 p.

Development. (2018). Issues and trends in Education for Sustainable Development. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 271 p.

Development. (2019). Global Action Programme on Education for Sustainable Development as follow-up to the United Nations Decade of Education for Sustainable Development after 2014. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 7 p. Retrieved from: http://www.mext.go.jp/en/unesco/title04/detail04/sdetail04/icsFiles/afieldfile/2016/10/11/1375695_01.pdf

Domogospodarstvo. (2019). Programa "Stale domogospodarstvo". Retrieved from: http://domogospodarstvo.esd.org.ua/node/7. [In Ukrainian].

Education. (2000). The Dakar Framework for Action 7. Education for All: Meeting Our Collective Commitments. World Education Forum Drafting Committee, 78 p.

Education. (2019). Education for sustainable development. Higher Education Academy. Retrieved from: https://www.heacademy.ac.uk/knowledge-hub/education-sustainable-development-0

Educational. (2012). International Standard Classification of Education ISCED. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 88 p.

Holdsworth, S., & Thomas, I. (2015). Framework for Introducing Education for Sustainable Development into University Curriculum. Journal of Education for Sustainable Development, 9(2), 137–159.

Isaenko, V. (2017). The challenges of today in Ukraine: Education for Sustainable Development. Intercultural Communication, 1/2, 108–122.

MON. (2019). Kolehiia MON rozghlianula pytannia "Pro ekolohizatsiiu vyshchoi osvity Ukrainy z metoiu pidhotovky fakhivtsiv dlia staloho rozvytku". Retrieved from: http://nltu.edu.ua/index.php? option=com_content&view=article&id=843:-q-q&catid=13:2009-12-10-10-49-15&Itemid=244. [In Ukrainian].

Natsionalnu. (2019). Ukaz Prezydenta Ukrainy "Pro Natsionalnu stratehiiu rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku" vid 25.06.2013, #344/2013. Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/344/2013. [In Ukrainian].

OON. (1992). Povestka dnia na XXI vek. Konferentciia OON po okruzhaiushchei srede i razvitiiu, Rio-de-Zhaneiro, 505 p. Retrived from: http://www.un.org/ru/documents/decl_conv/conventions/pdf/agenda21.pdf. [In Russian].

OSR. (2019). Osvita dlia staloho rozvytku (OSR): rozvytok kontseptsii v ramkakh protsesu "Dovkillia dlia Yevropy" ta osnovni dosiahnennia v Ukraini. Retrieved from: http://ecoosvita.org.ua/storinka-knygy/osvita-dlya-stalogo-rozvytku. [In Ukrainian].

Osvita. (2019). Mizhnarodnyi osvitnii proekt dlia shkilnoi molodi ta doroslykh "Osvita dlia staloho rozvytku v dii". Retrieved from: http://www.esd.org.ua/node/129. [In Ukrainian].

Pidlisniuk, V., Rudyk, I., Kyrylenko, V., Vyshenska, I., & Masliukivska, O. (2005). Stalyi rozvytok suspilstva: rol osvity. Putivnyk. Kyiv: Publishing SPD "Kovalchuk", 88 p. [In Ukrainian].

Report. (2012). Shaping the Education of Tomorrow: Full-length Report on the UN Decade of Education for Sustainable Development. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 102 p.

Scientific. (2019). What is ESD? United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Retrieved from: https://en.unesco.org/themes/education-sustainable-development/what-is-esd

Shephard, K. (2010). Higher Educations Role in Education for Sustainability. Australian Universities Review, 52(1), 13–22.

Sustainable. (2011). Action plan for education for sustainable development. Ministry of Environmental Protection of Republic of Croatia, 41 p. Retrieved from: https://www.mzoip.hr/doc/education_for_sustainable_development_action_plan.pdf

Tunytsya, Yu. Yu., Adamovsky, M. G., Borys, M. M., Kraievskyi, S. N., & Magazynshchykova, I. P. (2015). Ekolohizatsiia osvity yak kliuchovyi faktor pidhotovky fakhivtsiv dlia staloho rozvytku. Scientific Bulletin of UNFU, 25(10), 348–356. https://doi.org/10.15421/40251053

UNECE. (2016). Ten years of the UNECE Strategy for Education for Sustainable Development: Evaluation report on the implementation of the UNECE Strategy for Education for Sustainable Development from 2005 to 2015. United Nations, 125 p.

Vare, P., & Scott, W. A. H. (2008). Education for Sustainable Development: two sides and an edge. London: DEA.

Vidomosti. (2011). Zakon Ukrainy "Pro Osnovni polozhennia (stratehiiu) derzhavnoi ekolohichnoi polityky Ukrainy na period do 2020 roku". Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy (VVR), № 26, p. 218. Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2818-17. [In Ukrainian].

Vidomosti. (2017). Zakon Ukrainy "Pro osvitu". Vidomosti Verhovnoyi Rady (VVR), № 38–39. Retrieved from: http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. [In Ukrainian].

Zahvoyska, L. D. (2011). Osvita dlya stalogo rozvytku: napratsyuvannya ta zavdannya. Scientific Bulletin of UNFU, 21(19), 7–13. [In Ukrainian].

Опубліковано
2019-12-26
Як цитувати
Дубовіч, І. А., & Лесюк, Г. М. (2019). Концептуальні теоретичні та практичні засади формування та впровадження освіти для сталого розвитку. Науковий вісник НЛТУ України, 29(10), 49-53. https://doi.org/10.36930/40291009