Використання статистичних методів для створення когнітивних тестових завдань

Ключові слова: адаптивний тест; класичні статистичні методи; складність; валідність; дискримінативність; надійність тестових завдань

Анотація

Подано означення тесту, складності тестового завдання, валідності, дискримінативності та надійності тестових завдань. Обґрунтовано необхідність проходження тестовими завданнями процесу спеціального оцінювання з використанням елементів математичної статистики. Розглянуто два основні підходи до створення тестів та головне питання теорії тестів – побудова оптимального тесту. Подано математичну постановку задачі створення і аналізу тестових завдань. На конкретних результатах тестових завдань розглянуто методику розрахунку тестових характеристик. Складність тестових завдань розкрито на підстаі емпіричної перевірки завдань, з підрахунком частки правильних відповідей, за відомими формулами розраховано коефіцієнти варіації та дисперсії. Зроблено оцінку валідності з використанням значущого зовнішнього критерію – експертної оцінки. Подано таблицю критеріїв для інтерпретації значення коефіцієнта валідності, щоб унеможливити створення неякісних тестових завдань. Для обчислення коефіцієнта дискримінативності застосовано метод крайніх груп, подано критерії інтерпретації значення коефіцієнта дискримінативності, розроблено конкретні рекомендації для створення тестових завдань з належним значенням коефіцієнта дискримінативності. Розглянуто два види надійності тестів: надійність як стійкість і надійність як внутрішню погодженість. Для визначення значення надійності як стійкості застосовано перетворений коефіцієнт кореляції Пірсона "фі" для дихотомічних даних. Наведено результати проведених розрахунків значення коефіцієнта надійності як внутрішньої погодженості вирахуваного за формулою Спірмена-Брауна з використанням формули Пірсона. Подано таблицю критеріїв для інтерпретації значення коефіцієнта надійності, використано метод Кьюдера-Річардсона як метод розщеплення тесту для оцінки надійності дихотомічних завдань тестів. Наведено інтерпретацію результатів та вироблення спрощених загальних рекомендацій укладачам, котрі можна застосовувати в тестологічній практиці.

Біографії авторів

Ya. F. Kuleshnyk, Львівський державний університет внутрішніх справ, м. Львів

канд. техн. наук, доцент, кафедра інформатики

V. V. Senyk, Львівський державний університет внутрішніх справ, м. Львів

канд. техн. наук, доцент, завідувач кафедри інформатики

T. V. Maherovska, Львівський державний університет внутрішніх справ, м. Львів

канд. фіз.-мат. наук, доцент, кафедра інформатики

Посилання

Avanesov, V. S. (2005). Teoriia i metodika pedagogicheskikh izmerenii (materialy publikatcii). Moscow: TcT i MKO UGTU-UPI, 98 p. [In Russian].
Bovtrukevich, M. V., & Kireenko, A. V. (2017). Metodika rascheta testovykh kharakteristik. Nauchnoe soobshhestvo studentov: Mezhdistciplinarnye issledovaniia: sb. st. po mater. III mezhdunar. stud. nauch.-prakt. konf., Vol. 3 (pp. 23–28). URL: sibac.info/sites/default/files/conf/file/stud_3_3.pdf. [In Russian].
Chelyshkova, M. B. (2002). Teoriia i praktika konstruirovaniia pedagogicheskikh testov: uchebnoe posobie. Moscow: Logos, 432 p. Retrieved from: http://www.immsp.kiev.ua/publications/articles/2007/2007_3,4/Fedoruk_034_2007.pdf. [In Russian].
Опубліковано
2018-10-25
Як цитувати
Kuleshnyk, Y. F., Senyk, V. V., & Maherovska, T. V. (2018). Використання статистичних методів для створення когнітивних тестових завдань. Науковий вісник НЛТУ України, 28(8), 122-128. https://doi.org/10.15421/40280824
Розділ
Інформаційні технології