ОСОБЛИВОСТІ ЗВАРНОСТІ СТАЛІ 30ХГСА

  • V. M. Palash Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів
  • A. R. Dzubyk Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів http://orcid.org/0000-0003-2091-171X
  • I. B. Khomych Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів
  • Yu. V. Fedyk Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів
Ключові слова: зварювання, зона сплавлення, зона термічного впливу, двошарове зварювання, контактна локальна термоелектрорушійна сила (КЛ ТЕРС)

Анотація

Встановлено можливість застосовувати метод контактної локальної термоелектрорушійної сили (КЛ ТЕРС), установку для якого змонтовано на основі мікротвердоміра ПМТ-3, для визначення у зварному з'єднанні розмірів зони сплавлення та її окремих ділянок – неповного розплавлення та примежової. Проведено дослідження впливу температури попереднього підігрівання (до 25; 150; 250 °С) на мікроструктуру зварного з'єднання високоміцної середньолегованої сталі 30ХГСА, отриманого двошаровими швами (кореневий шов – аустенітний із високолегованої хромонікелевої сталі 08Х20Н9Г7Т, а заповнювальний – ферито-перлітний зі сталі 08Г2С) та розміри ділянок зон сплавлення: між аустенітним кореневим та феритно-перлітним заповнювальним; між кореневим швом і основним металом; між заповнювальним швом та основним металом. Виявлено, що з підвищенням температури підігрівання зразків перед зварюванням, розмір всіх трьох зон сплавлення та їх ділянок збільшується, а середній ґрадієнт зміни КЛ ТЕРС закономірно зменшується. Встановлено, що у зоні сплавлень утворюються тверді прошарки різної природи, мікротвердість яких може значно перевищувати її величину у шві. Запропоновано для зменшення величини твердих прошарків використовувати для аустенітного шва зварювальні матеріали з мінімальним вмістом хрому та інших карбідотвірних елементів, зокрема високолеговані марганцем, а також азотом.

Біографії авторів

V. M. Palash, Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів
канд. техн. наук, професор
A. R. Dzubyk, Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів
канд. техн. наук, доцент
I. B. Khomych, Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів
асистент
Yu. V. Fedyk, Національний університет "Львівська політехніка", м. Львів
магістрант

Посилання

Frolov, V. V. (1988). Teoriia svarochnykh protcessov. Moscow: Vysshaya shkola. 559 p. [in Russian].

Lobanov, L. M., Mikhodui, L. I., Vasilev, V. G., Pozniakov, V. D., Mikhodui, O. L, & Gonchar, A. K. (1999). Osobennosti protekaniia termodeformatcionnykh protcessov pri dugovoi svarke vysokoprochnykh stalei. Avtomaticheskaia svarka, 3, 13–17. [in Russian].

Makarov, E. L. (1981). Kholodnye tretchiny pri svarki lehirovannykh stalei. Moscow: Vyd-vo Mashynostroieniie. 248 p. [in Russian].

Palash, V. M. (2003). Metaloznavchi aspekty zvarnosti zalizovuhletcevykh splaviv. Lviv: Vyd-vo KINPATRI LTD. 236 p. [in Ukrainian].

Palash, V. M., Dzubik, A. R., & Khomych, I. B. (2017). Osoblyvosti budovu zvarnoho ziednannia zi stali typu 35 KHM z austenitnym shvom. Visnyk Lviv Polytechnic National University. Series Dynamika, mitsnist ta proektuvannia mashyn i pryladiv, 866, 72–77 p. [in Ukrainian].

Prokhorov, N. N. (1979). Tekhnolohicheskaia prochnost svarnykh shvov v protcesse kristallizatcii. Moscow: Mashynostroieniie. 249 p. [in Russian].

Shorshorov, M. Kh., & Belov, V. V. (1972). Fazovye prevraschenie i izmenenie svoistv stali pri svarke. Moscow: Nauka. 220 p. [in Russian].

Sorokin, V. H. (1989). Marochnik stalei i splavov. Moscow: Mashynostroieniie. 640 p. [in Russian].

Опубліковано
2017-11-30
Як цитувати
Palash, V. M., Dzubyk, A. R., Khomych, I. B., & Fedyk, Y. V. (2017). ОСОБЛИВОСТІ ЗВАРНОСТІ СТАЛІ 30ХГСА. Науковий вісник НЛТУ України, 27(9), 68-72. https://doi.org/10.15421/40270915
Розділ
Технологія та устаткування