ПРОСТОРОВЕ МОДЕЛЮВАННЯ ТРАНСПОРТНОГО ОСВОЄННЯ ЛІСОЕКСПЛУАТАЦІЙНОГО МАСИВУ З УРАХУВАННЯМ ПОТЕНЦІЙНИХ ЕКОЛОГІЧНИХ РИЗИКІВ

  • M. G. Adamovsky Національний лісотехнічний університет України, м. Львів
  • O. A. Styranivsky Національний лісотехнічний університет України, м. Львів
  • M. M. Borys Національний лісотехнічний університет України, м. Львів
Ключові слова: просторове моделювання, лісотранспортне освоєння, лісоексплуатаційний масив, лісова машина, екологічні ризики

Анотація

Незмінними атрибутами заготівлі деревини є низка потенційних екологічних ризиків, кожен з яких може призвести до істотних пошкоджень довкілля. Інтенсивний розвиток техніки та вдосконалення технологій матеріальних виробництв спричинили істотне зростання техногенного впливу як на збільшення катастрофічних стихійних явищ, так і на формування глобальних змін клімату. Дієвим засобом регулювання та мінімізації цих негативних процесів було б прийняття усіма державами світу Екологічної Конституції Землі. Лісозаготівельна діяльність є одним із екологічно найнебезпечніших видів техногенного впливу на лісове середовище, оскільки під час звалювання і транспортування деревини пошкоджуються деревостан, підріст, природні водотоки та ґрунт. Однак ступінь негативного впливу лісозаготівлі можна звести до екологічно прийнятного рівня, а технічні показники використання лісотранспортних засобів – до економічно доцільних значень шляхом належного оцінювання інтенсивності екологічного ризику прийняття певних технічних і технологічних рішень та здійснення екологічного управління цим процесом. У роботі наведено підходи до створення ГІС-моделі просторового планування транспортного освоєння лісоексплуатаційного масиву на основі вартісного оцінювання трелювання деревини та з урахуванням техногенного впливу лісових машин.Розроблення моделі лісотранспортного планування є комплексним завданням, для вирішення якого досліджувану систему доцільно розбити на окремі взаємопов’язані модулі, кожен із яких виступає власною моделлю: моделі для лісотранспортного планування, база даних, формування завдання, результати моделювання, аналіз можливості руху, аналіз пошкодження довкілля, оцінювання та вдосконалення наявної мережі лісових доріг. На підставі запропонованої моделі та методики, основаної на аналізі потенційних екологічних ризиків, пов’язаних з колієутворенням і вартісним оцінюванням трелювання деревини, отримано модельну карту екологічно прийнятних видів лісотранспортних засобів для реального лісоексплуатаційного масиву (Рожанське лісництво ДП "Славське лісове господарство"). Запропонована модель дає змогу обґрунтувати екологічно безпечні та економічно доцільні способи трелювання, оцінити співвідношення транспортного освоєння лісового масиву різними наземними технічними засобами (колісними і гусеничними трелювальними тракторами чи канатними системами), а також окреслити можливе виникнення, інтенсивність і поширення екологічної небезпеки, пов’язаної із заготівлею деревини.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Adams, J. D., Visser Rien, J. M., & Prisley, S. P. (2003). Modelling Steep Terrain Harvesting Risks Using GIS. Austro-2003: High Tech Forest Operations for Mountainous Terrain, October 5-9, (pp. 130–136). Schlaegl, Austria, 230 p.

Borys, M. M. (2009). Analiz prozesu utvorennja kolii kolisnymy treluwalnymy maschynamy i schljachy pidvyscennja jch prohidnosti. Naukovyj visnyk Natsionalnoho universytetu bioresursiv i rryrodokorystuvannja Ukrainy, 135, 353–358. Kyiv: NUBiP. [in Ukrainian].

Borys, M. M. (2010). Analiz prochidnosti kolisnych lisotransportnych zasobiv i schljachy ji pidwyschcennj. Visnyk SNU im. V. Dalya. Naukovyj gurnal, 7(149), 7–10. Luhansk: Vyd-vo SNU im. V. Dalya. [in Ukrainian].

Braun, L. R. et al. (2000). Stan svitu 2000: Dopovid Instytutu Vsesvitnoho Sposteregennja pro prohres do staloho suspilstva. Kyiv: Intelsfera, 285 p. [in Ukrainian].

Bybluk, N. I., Styranivsky, O. A., Adamovsky, M. H., & Borys, M. M. (2000). Zasady planuvannja technolohicnych prozesiv lisozahotivli z vykorystannja kompjuternych technolohij. Scientific Bulletin of UNFU, 10(1), 204–210. [in Ukrainian].

Dykstra, D. P. (2003). RISLIM: A Financial Simulation Modelling System for Reduced Impact Logging. Proceedings of 2nd Forest Engineering Conference: Decision support system/tools, 12-15 May 2003, (pp. 12–21). Växjö, Sweden.

Lutni, D. (1998). Entwickluny eines "Spatial decision support" – Sistems (SDSS) fur die Holzernteplanung in steilen Gelandeverhalhnissen. Zurich. Eidgenossische Techn. Hochsch. Diss., 158 p.

Skoupy, A. (2000). Quality of Technologies for Sustainable Forest Management. Proceedings of the International Scientific Conference Forest and Wood Technology vs. Environment, 20-22 November, (pp. 327–331). Brno. Czech Republic.

Styranivsky, O. A. (2004). Modeluvannja transportnoho osvojennja hirskoho lisovoho masywu z vrachuvannjam potenzijnych ekolohitcnych rysykiv. Prazi LANU, 3, 133–138.

Styranivsky, O. A. (2005). Analiz najavnoji meregi lisovych dorih. Naukovi osnovy vedennja staloho lisovoho hospodarjuvannja. Materialy mizhn. nauk.-prakt. konf. (pp. 243–247). Iv.-Frankivsk. [in Ukrainian].

Styranivsky, O. A. (2006). Vdoskonalennja prozedury trasuvahhja marschrutu lisovoji dorohy v seredovyschci ArcGis. Scientific Bulletin of UNFU, 16(1), 119–122. Lviv: RVV NLTU Ukrainy. [in Ukrainian].

Styranivsky, O. A., & Polovyj, R. J. (2008). Ekolohicnj bezpetcni umovy wykorystannja typovych lisovych maschyn v Ukrainskych Karpatah. Scientific Bulletin of UNFU, 18(8), 157–166. [in Ukrainian].

Styranivsky, O. A., & Styranivsky, Yu. O. (2010). Pryrodoochronni zasady transportnoho osvojennja hirskych lisovych terytorij. Lviv: RVV NLTU Ukrainy, 208 p. [in Ukrainian].

Styranivsky, Yu. Yu. (2014). Modeluvannja procesu uschcilnennja gruntu i kolijeutvorennja ruschijamy lisovych maschyn. Visnyk NTU "CPI". Zbirnyk naukovych praz. Serija: Avtomobile- ta traktorobuduvannja, 8(1051), 129–135. Kharkiv: KhTU "CPI". [in Ukrainian].

Suvinen, A. (2004). An off-road routing using GIS-analyses. Lisova inzheneriia: tekhnika, tekhnolohiia i dovkillia. Scientific Bulletin of UkrDLTU, 14(3), 389–397. [in Ukrainian].

Tunytza, Yu. Yu. (2002). Ekolohicna Konsytucija Zemli. Ideja. Konzepzija. Problemy. Lviv: Wydawnycyj zentr lvivskoho nazionalnoho universitetu imeni Ivana Franka, 298 p. [in Ukrainian].

Yoshimura, T. (2005). Method of laying out environmentally friendly forest roads using genetic algorithm. Mehanizacija šumarstva 2001-2004. Special Issue of the Journal Nova mehanizacija šumarstva, 26(2), 91–95. Zagreb, November 2006.


Переглядів анотації: 218
Завантажень PDF: 0
Опубліковано
2017-11-30
Як цитувати
Adamovsky, M. G., Styranivsky, O. A., & Borys, M. M. (2017). ПРОСТОРОВЕ МОДЕЛЮВАННЯ ТРАНСПОРТНОГО ОСВОЄННЯ ЛІСОЕКСПЛУАТАЦІЙНОГО МАСИВУ З УРАХУВАННЯМ ПОТЕНЦІЙНИХ ЕКОЛОГІЧНИХ РИЗИКІВ. Науковий вісник НЛТУ України, 27(8), 92-96. https://doi.org/10.15421/40270814